IZRAELIS. Rekolekcijos Jeruzalėje

IZRAELIS

Piligriminė kelionė po Šventąją Žemę.

Rekolekcijos Jeruzalėje

 Kelionės data: Vasario  20-27d. 2018m.

Nuo Alyvų kalno išlenda pirmieji saulės spinduliai. Kol apšvies Jeruzalės senamiesčio mūruose siauras gatveles dar reikės šiek tiek palaukti. Alyvų kalno senųjų kapinių antkapiai dar labiau pabąla. Sužiba šventyklos kieme auksas ant Uolos kupolo. Nedidelis būrelis skrybėlėtų žydų linguoja prie Raudų sienos. Suprantu, kad šitas miestas niekada nesiliauja melstis...

Iš kelionių dienoraščių:  "Jeruzalė prieš saulėtekį"; "Šventosios žemės malonė".

Skaityti daugiau apie "Šventąją Žemę - Izraelį".

Kelionės progama:

1 diena. Skrydis: Vilnius -  Tel Avivas. Atskrendame į  Ben Guriono oro uostą šalia Tel Avivo. Vykstame į viešbutį  Jeruzalėje. Vakarienė ir nakvynė Jeruzalėje.

jeruzale  jeruzale

2 diena. Pusryčiai. Šv. Mišios. Mąstymai. Keliaujame į Šventąjį miestą Jeruzalę -  tai vienas seniausių pasaulyje miestų, svarbus dėl joje vykusių istorinių ir religinių įvykių. Savo Šventuoju miestu ją laiko trijų religijų išpažinėjai: žydai, krikščionys ir musulmonai. Ir nors Jeruzalės vardas reiškia "ramybės miestą", tačiau jos istorija buvo audringesnė už daugelio kitų. Dovydas tapęs Izraelio karaliumi apie 1000 m. pr. Kr. pavertė ją savo sostine, sustiprino Jeruzalės sienas, ant Siono kalno pastatė sau rūmus, buvo atgabenta Sandoros skrynia, o jo įpėdinis Saliamonas Jeruzalę pavertė klestinčiu miestu, pastatydino didžiulę Šventyklą tikrąjam Dievui. Po žydų sukilimo prieš romėnus 70 m. šventykla buvo sugriauta ir daugiau nebuvo atstatyta. Šiandien jos vietoje stovi musulmonų Al Aksos mečetė ir Uolos kupolas (VII a.)  

jeruzale  jeruzale

Pradedame savo kelią po Jeruzalę nuo Alyvų kalno, nuo kurio atsiveria viso miesto panorama. Rytinėje Jeruzalės pusėje kalnas nuklotas žydų kapais. Esame už senojo miesto sienų. Tik XIX a. miestas išsiplėtė ir žmonės apsigyveno už sienų. Daugiausia čia gyvena musulmonai. Tačiau krikščionims jis ypatingu būdu mena Jėzų, kuris dažnai ėjo per kalną keliaudamas į Jeruzalę ir grįždamas iš jos. Šiandien lankome svarbiausias Evangelines vietas:  aukščiausioje kalno vietoje Jėzaus Dangun žengimo koplyčią (Lk 24,50-51),  kiek žemiau - “Tėve mūsų” maldos vienuolyną ir grotą (Lk 11,1-4). Pėsti leidžiamės į Kedrono slėnį, prisimindami Verbų sekmadienį, sustojame  „Viešpaties ašarų”  (Dominus Flevit) bažnyčioje (Lk 19,41-44).  Ateiname į Getsemanės sodą su Visų Tautų arba Agonijos bazilika. Prieš įėjimą maldininkus pasitinka gyvosios Getsemanės relikvijos - keletas senų alyvmedžių, kurie buvo išsaugoti iki mūsų dienų. Krikščionims ši vieta primena svarbius Jėzaus gyvenimo momentus, kaip Jėzus po Paskutinės vakarienės su savo mokiniais nuėjo į anapus Kedrono upelio buvusį sodą.  Bazilika iškilusi ant uolos, toje vietoje, kur Jėzus meldėsi prieš savo kančią (Lk 22,40-46).  Kedrono slėnio apačioje - seniausi kapai. Apaštalų darbuose randame užuominą apie Mariją, kaip ji liko ir meldėsi su Jėzaus mokiniais (Apd 1,14). Nuo sen7 laikų netoli Getsemanės buvo gerbiama Marijos palaidojimo vieta ir jis paėmimas į dangų. Lankome Marijos kapo bažnyčią. Laisvas laikas Jeruzalėje. Vakarienė. Pasidalinimas.  Nakvynė  viešbutyje Jeruzalėje.

jeruzale    jeruzale

3 diena. Pusryčiai.  Šv. Mišios. Mąstymai. Toliau pėsčiomis keliaujame po Jeruzalės senamiestį.  Einame Jėzaus Kančios keliu (Via Dolorosa), vedančiu į Golgotą - Viešpaties Kapo ir Prisikėlimo baziliką. Šiandien sunku tiksliai pasakyti, kuriuo keliu Jėzus nešė kryžių, nes senoji Jeruzalė buvo nušluota nuo žemės paviršiaus ir dabartinis gatvių tinklas yra gerokai pasikeitęs nuo Jėzaus laikų. Vis tik nuo XII a. krikščioniškoji tradicija Kryžiaus kelią pradeda nuo buvusios Antonijaus tvirtovės netoli Šventyklos kiemo. Kiekvieną penktadienį trečią valandą po pietų yra einamas Kryžiaus kelias Jeruzalės gatvėmis, prisimenant ir apmąstant Kristaus kančią. Mes taip pat einame Kančios keliu, sustodami pažymėtose vietose ir skaitydami Kristaus kančios istoriją bei apmąstydami jos prasmę mūsų gyvenime. Paskutinės stotys Šventojo kapo ir Prisikėlimo bazilikoje. Tai viena svarbiausių mūsų piligrimystės vietų. Čia Jėzus mirė, buvo palaidotas, tačiau trečią dieną jis prisikėlė. "Kam ieškote gyvojo tarp mirusiųjų? Jo čia nebėra. Jis prisikėlė, kaip buvo sakęs" (Mt 28, 1-6). Einame į Šventą kapą su prisikėlimo viltimi. Lankome kitas bazilikos koplyčias, susipažįstame su kitų konfesijų krikščionimis, kurie turi savo dalį Šventame kape: graikai ortodoksai, koptai, sirai, etiopai, armėnai, pravoslavai, katalikai. Asmeninės maldos bazilikoje.  Laisvas laikas Jeruzalėje.  Vakarienė. Pasidalinimas. Nakvynė viešbutyje Jeruzalėje .

  jeruzale   jeruzale

4 diena. Pusryčiai. Šv. Mišios. Mąstymai. Keliaujame ant Siono kalno - į Dovydo miestą, kur jis buvo perkėlęs Sandoros skrynią. Siono vardu buvo vadinama šventyklos, o kartu ir Dievo buveinės vieta. Pamažu visas miestas imtas vadinti Dievo buveine. Sionas įgavo simbolinę visos Dievo tautos prasmę. Iš Siono buvo laukiama ateinančio Dievo išgelbėjimo (Iz 62,11). Čia žydai gerbia simbolinį karaliaus Dovydo kapą (Apd 2,29). Lankome jų sinagogą. Kai Jeruzalės šventykla buvo sugriauta, Kristaus mokiniai Sionu, t. y. šventuoju kalnu, pavadino Jeruzalės vakarinę aukštumą, kur Jėzus valgė paskutinę vakarienę ir prisikėlęs pasirodė mokiniams, kur Sekminių dieną gimę Bažnyčia. Krikščionys buvo įsitikinę, kad jie yra Dievo tauta, todėl šioje vietoje pastatę bažnyčią pavadino "Šventojo Siono" vardu. Lankome Paskutinės vakarienės menę  ir Sekminių vietą skaitome Evangeliją (Jn 13,4-15; Mk 14,22-25; Jn 20,19-23; Apd 2,1-12).   Laisvas laikas Jeruzalėje.  Pasidalinimas. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje Jeruzalėje.

jeruzale   jeruzale

5 diena. Pusryčiai. Šv. Mišios. Mąstymai. Toliau keliaujame po Jeruzalę istorinės, archeologinės miesto vietos. Raudų siena, šiandien dar vadinama Vakarine buvo dalis senąją Jeruzalės šventyklą supusio mūro, sugriauto 70 m. Todėl žydams ši siena atmintina ir brangi.  Tai arčiausiai Senosios šventyklos esantis taškas, kurį žydai gali lankyti. Paprotys melstis prie raudų sienos kilo labai seniai, tikriausiai nuo Konstantino laikų, kai žydams vėl buvo leista prisiartinti prie šios vietos. Žydai maldininkai ir šiandien atvyksta iš tolimiausių kraštų prie jiems švenčiausios vietos, kuri yra kaip sinagoga po atviru dangumi. Ne asmeninių intencijų yra meldžiamasi už visą žydų tautą, prašoma Mesijo atėjimo ir Šventyklos atstatymo. Prašymai dažnai surašomi ant lapelių ir įkišami į sienos plyšelius. Čia galima pamatyti griežtai religinių papročių besilaikančių žydų, vadinamų ortodoksais, kurie ant galvos turi ne tik skrybėlę, bet ir mažą odinę dėžutę. Ant jų užrašytos įstatymo citatos: "Klausyk, Izraeli! Viešpats yra mūsų Dievas, vien tik Viešpats." (Įst 6, 4-9). Prie durų ir vartų staktų pritvirtinamos dėžutės su tais pačiais Šv. Rašto tekstais kur tik gyvena žydai.

jeruzale  jeruzale

 Šventyklos teritorijoje pastatytos musulmonų mečetės yra musulmonų piligrimystės vieta Al Aksos mečetė ir Uolos kupolo šventykla. Aplankę Raudų sieną, einame į apžvalgos aikštelę, kad matytume visą Šventyklos kiemą. Laisvas laikas Jeruzalėje. Pasidalinimas. Vakarienė. Nakvynė viešbutyje Jeruzalėje.

6 diena. Pusryčiai. Šv. Mišios. Mąstymai. Keliaujame į Judėjos dykumą- tai tuščia kalnuota sritis prie Negyvosios jūros. Klimatas čia toks sausas, kad pergamentas Kumrano urvuose galėjo išlikti tūkstantmečiais. Dykuma žmogui visada darė didžiulį įspūdį. Tai dviprasmiška vietovė - žmogus sutinka daugybę pavojų, bet kartu gali ir pasislėpti. Pirmaisiais amžiais krikščionys patyrė skaudų persekiojimą. Dažnai jie pasitraukdavo į dykumą, o kartais ir ilgam ten pasilikdavo. Tie, kurie degė uolumu, nenorėjo pasiduoti lengvai religijai, kokia tapo Krikščionybė Romos imperijoje nuo IV a. tai patys pasitraukdavo į dykumas. Asketiškas gyvenimas tapo kankinystės pakaitalu ir Kristaus sekimo būdu. Dažnai  tokie atsiskyrėliai sulaukdavo mokinių ir maldininkų, nors jie įsirengdavo savo būstus sunkiai prieinamose vietose.

izraelis  jeruzale 

Aplankysime vieną iš senųjų atsiskyrėlių vienuolynų šv. Jurgio vienuolyną, įsikūrusį Judėjos Vadi Kelt kanjono olose. Nusileidus prie Negyvosios jūros aplankome Kumraną, kur 1947 m. buvo rasti žymieji Biblijos perrašinėjimų ritiniai. Vietovė neminima Šv. Rašte, bet svarbi dėl savo radinių. Čia gyvenusi I a. pr. kr. esenų bendruomenė "vienuolynas" (Qumran) buvo atsiriboję nuo Jeruzalės šventyklos žydai, gyveno raidiškai laikydamiesi įstatymo, kurių pagrindinis darbas buvo Šv. Rašto - t. y. Senojo Testamento perrašinėjimas. Kai bendruomenė buvo išblaškyta romėnų, jie greičiausiai paslėpė savo knygas olose. Dokumentai buvo surašyti ant pergamento ar papiruso lapų, susiūtų į 2-6 m gabalus ir susukti į ritinius. Uždaryti moliniuose induose jie išgulėjo beveik du tūkstančius metų. Atradimas buvo reikšmingas, nes leido palyginti mūsų turimą Šventraščio tekstą su tuo, kuris buvo naudojamas Jėzaus laikais. Pasirodė, kad esminių skirtumų tarp jų nėra. Artėjame prie Jordano upės, kuri vingiuoja nuo Hermono kalno šiaurėje į pietus iki Negyvosios jūros. Ankščiau upė skyrė Izraelio giminių teritorijas, dabar yra valstybinė siena tarp Izraelio ir Jordanijos. Jordanas daugybė kartų minimas Šv. Rašte. Per jį kėlėsi senieji patriarchai, izraeliečiai įžengė į Pažadėtąją žemę (Joz 3,14-17). Šį momentą mini ne tik žydai, bet ir krikščionys matydami jame krikšto pirmavaizdį. Netoli Jericho, prie Jordano upės atsivertimo krikštą skelbė Jonas Krikštytojas. Pas jį rinkosi žmonės ne tik iš Jeruzalės, bet ir iš visos Judėjos. Savo viešosios veiklos pradžioje "Jėzus iš Galilėjos atėjo prie Jordano pas Joną krikštytis" (Mk 1,4-11). Skaitome Evangeliją ir atnaujiname savo krikštą pasinerdami Jordano upėje arba apšlakstymu.

jeruzale   jeruzale

Vakare atvykstame į Jerichą – seniausią pasaulio miestą (7000 m. pr. Kr.), didžiausią Artimųjų Rytų oazę Judėjos dykumoje . Miesto istorija minima Šv. Rašte, kai atėję į Pažadėtąją žemę žydai jį užėmė patį pirmąjį (Joz 6). Jėzaus laikais Jerichas buvo žydų kunigų miestas, vėliau krašto valdovai čia statėsi rūmus dėl nuolat šilto oro. Šiandien čia  nedidelis Palestiniečių miestelis su datulių palmių ir bananų plantacijomis, kartais dar vadinamas palmių miestu, nors aplink supa Judėjos dykuma. Ne tik senovėje, bet ir dabar kelias iš Galilėjos į Judėją eina per Jerichą. Jėzus šiame mieste lankėsi daugelį kartų. Prie miesto vartų pagydė aklą Bartimiejų, apsilankė turtuolio Zachiejaus namuose (Mk 10,46-52). Skaitome Evangeliją. Sustojame ties  Gundymų kalnu ten, kur "Jėzus buvo Dvasios nuvestas į dykumą, kad ten būtų velnio gundomas" (Mt 4,1-11).  

izraelis   jeruzale

 Atvykstame prie Negyvosios jūros – žemiausios planetoje vietos ir vieno sūriausių vandens telkinių pasaulyje. Negyvąją jūrą suformavo seisminiai procesai ir nugramzdino žemę iki 800 m. Šios jūros pakrantė yra daugiau nei 400 m  žemiau jūros lygio. Druskingumas vandens viršija kitų jūrų druskingumą daugiau nei 6 kartus. Tokia mineralų koncentracija susidarė čia dėl aplinkinių druskingų kalnų ir mažo kritulių kiekio. Dėl to jūroje negali gyventi jokie gyvūnai, taip ir vadinama "Negyvąją jūra". Tačiau vanduo yra naudingas sergantiems įvairiomis odos ligomis, naudojamas chemijos ir kosmetikos pramonei. Keliaujant prie Negyvosios jūros galime prisiminti čia buvusius Biblinius Sodomos ir Gomoros miestus. Maudynės Negyvojoje jūroje. Pasidalinimas.  Vakarienė. Nakvynė viešbutyje Jeruzalėje.

jeruzale   jeruzale

7 diena. Pusryčiai.  Šv. Mišios. Mąstymai. Ryte išvykstame į Ein Karemą, kur gimė ir gyveno Jonas Krikštytojas. Randame jo olą su šaltiniu ir Jono Krikštytojo dykumoje bažnyčią. 

betliejus   betliejus

Keliaujame į Judėjos kalnyno miestą Betliejų, dar vadinamą Dovydo miestu. Jame gyveno Izraelio karaliaus  Dovydo protėviai: Rūta ir Boazas.  Pagal Mikėjo pranašystę kaip tik čia turėjo gimti Mesijas (Mch 5,1-4). Šiandien Betliejus taip pat Palestiniečių miestas, ypač brangus Krikščionims dėl Jėzaus gimimo. "Juozapas ėjo iš Nazareto į Judėją, į Dovydo miestą, vadinamą Betliejumi, nes buvo kilęs iš Dovydo namų ir giminės. Jis turėjo užsirašyti kartu su savo sužadėtine Marija..."(Lk 2,1-7) Betliejaus apylinkėse nemaža urvų, į kuriuos lietingu periodu būdavo suvaromi gyvuliai. Ten stovėdavo ir ėdžios. Vienu tokių urvų galėjo pasinaudoti Šventoji Šeima, neradusi vietos užeigoje. Pirmieji krikščionys neužmiršo šios vietos ir gerbė ją, kai galiausiai IV a. buvo pastatyta  Kristaus Gimimo bazilika. Įėjimas į baziliką labai žemas, todėl kiekvienas eidamas turi gerokai pasilenkti... Lankome baziliką su Jėzaus gimimo grota, taip pat šalia esančią pranciškonų  Šv. Kotrynos bažnyčią, jos požemiuose esančią šv. Jeronimo grotą. Galima aplankyti kiek toliau esančią kitą Betliejaus bažnyčią, vadinamą Pieno grota. Keletas kilometrų į rytus nuo Betliejaus, Bet Sahur kaime randame išsaugotas senąsias piemenų olas. Keletas olų yra įrengtos kaip koplyčios ir pastatyta nedidelė bažnytėlė, primenanti piemenų palapinę. Pagal tradiciją, čia prisimenama, kaip pirmiausia piemenims "pasirodė Viešpaties angelas, ir juos nutvieskė Viešpaties šlovės šviesa" (Lk 2,8-20). Pasidalinimas. Vakarienė ir nakvynė viešbutyje Jeruzalėje.

izraelis    jeruzale 

8 diena. Pusryčiai. Priklausomai nuo skrydžio laiko galima tokia programa: Šv. Mišios. Mąstymai.  Laisvas laikas Jeruzalėje. Po pietų vykstame į Jafos uostą su Šv. Petro bažnyčia ant Viduržemio jūros kranto. Apaštalų darbai mini šv. Petro apsilankymą šiame mieste. Tikinčiųjų prašymu, jis prikėlė visų mylimą Tabitą (Apd 9, 36-42), paskui pasiliko pas vieną odininką Simoną ir jo namuose matė regėjimą, kuriuo Dievas jį paskatino skelbti Evangeliją ne tik žydams, bet ir visų tautų žmonėms (Apd 10,9-23).  Laisvas laikas prie Viduržemio jūros iki išvykimo į oro uostą. Skrydis: Tel Avivas  - Vilnius.

Kelionės kaina: 920 Eur + skrydis nuo 200 Eur (grupėms nuo 15-25 žm.)

Kelionės kaina: 860 Lt + skrydis nuo 200 Eur   (grupėms nuo 25-35 žm.)

Į kelionės kainą įskaičiuota:

Lėktuvo bilietas Vilnius – Tel Avivas – Vilnius;
Oro uosto mokesčiai;
Kelionės vadovo-vertėjo (iš Lietuvos) paslaugos,
Transporto paslaugos Izraelyje pagal programą,
Pervežimai oro uostas – viešbutis – oro uostas ;
7 nakvynės su pusryčiais ir vakarienėmis;
Medicininių išlaidų draudimas kelionės metu (asmenims nuo 65m. yra papildomos sąlygos).

Į kelionės kainą neįskaičiuota:

Asmeninės išlaidos;
Pietūs;
Aukos ar mokesčiai už lankomus objektus;
Arbatpinigiai;
Galimos papildomos ekskursijos, kurios nepažymėtos programoje;
Galimi jūsų pasirinkto bagažo mokesčiai.

Dėmesio: Grupei pageidaujant kartu vyksta kunigas, šv. Mišios kasdien, Biblijos skaitiniai ir maldos atitinkamose vietose.  Lankomų objektų tvarka gali keistis, priklausomai nuo šv. Mišių vietos ir laiko ar kitų  aplinkybių. Kelionei reikalingas pasas, kuris galioja ne mažiau nei 6 mėn. nuo kelionės pabaigos.

Pastabos : Kelionės kaina gali nežymiai keistis dėl valiutos svyravimų (USD). Kaina paskaičiuota, kai 1Eur = 1,06$. Esant mažesnei grupei nei minimalus keliautojų skaičius, kelionę gali būti vykdoma proporcingai padidinus kelionės kainą.